BLOG: Hoe schrijf je een blog?

Hoe doe je dat nou, zo'n blog schrijven?

1 april 2016 door Hester Wijenberg

Schrijf 30 dagen een blog
‘Schrijf elke dag voor 30 dagen lang een kwartiertje. Ook wanneer het Pasen is, je brak in je bed ligt na een avondje doorhalen of wanneer je even lekker helemaal niets wilt doen. Na dertig dagen heb je de flow van het blog schrijven te pakken. Ook moet je ervoor zorgen dat je aan een stuk door typt of schrijft.’ Maar tjonge, wat een kramp krijg je na een minuut of wat in je hand. Ook typen is geen goed alternatief. Zelfs niet wanneer je blind kunt typen en 250 aanslagen per minuut hebt, weet ik uit ervaring. En tot slot moet het recht uit het hart komen, met schrijffouten en al. Terwijl ik dit typ heb ik ongemerkt al 15 keer op de delete knop gedrukt, dat mag niet dus. Hoe is het zover gekomen? En waar heb ik dit allemaal aan te danken? Nou het begon als volgt:

5 jaar ondernemer
Ik ben nu al weer zo’n 5 jaar bezig met mijn secretariaatsbureau. Met Secretary Solutions ‘ontzorg ik ondernemers’. Zo luidt mijn lijfspreuk. Maar wat is ontzorgen nu precies? Ik ben een ervaren regelneef en na 5 jaar durf ik er wel voor uit te komen dat ik een groot organisatietalent heb. Ik doe dit niet allemaal volgens het boekje, maar wel vol enthousiasme, daadkracht en met grote positieve resultaten en tevreden klanten.
Nu is het tijd om dit ook met het grote publiek te delen. Zoals mijn coach zegt: mensen zien mij wel rennen, ik sta regelmatig in de krant en er verschijnt wel het een en ander op social media, maar toch weten ze niet wat ik doe. Ik vind het zelf ook heel lastig, want ik doe altijd maar gewoon wat ik doe. Tijd om dit te delen, maar hoe doe je dat?

Petra Noordhuis
Nu volg ik Petra Noordhuis , tekstschrijver en afkomstig uit mijn vakgebied , al een tijdje. Ik hoorde voor het eerst over haar toen ik haar mocht vervangen bij een opdracht met twee concullega’s in Groningen. Terwijl wij door weer en wind naar Groningen togen en tussen de fijnstof en geluidsoverlast de woeste zienswijzen van de buurtbewoners optekenden, zat zij met de blote benen in de lucht in Spanje om een boek te schrijven. Wow een boek te schrijven,nou dat klonk mij fantastisch in de oren. Dat wil ik ook! Ik ben haar gaan volgen op twitter en facebook en kreeg zo een beetje een idee van haar belevenissen als ondernemer.

Koffietijd en de totstandkoming van dit blog
Men zegt dat als je iets interesseert je dat ook meteen overal opvalt (zo zie je als je zwanger wilt worden alleen maar dames met zwangere buiken). Dit gold ook voor mijn interesse in Petra. Ik zag haar columns in de TOM, ze stond in het klantenoverzicht van mijn zakelijke buurman en wat wil mijn verbazing: zat ik op een van mijn spaarzame vrije uurtjes te relaxen voor de buis, wie kwam er als gast in Koffietijd? Juist Petra Noordhuis.
Ik was overtuigd: dit is dé manier om jezelf te promoten. Je kunt jezelf goed verkopen in een blog.
Toen ik haar oproep op facebook voorbij zag komen om te leren bloggen, heb ik me meteen opgegeven. En dit is het resultaat: 30 dagen lang een blog schrijven en je bent een ervaren blogger. Nu nog een publiek die het ook leuk vindt mijn blogs te lezen…we zullen zien.